Něco málo o olejích
Evropa
CCMC (Comité des Constructeurs d´Automobiles du Marché Commun, 1979-1990)
ACEA (Association des Constructeurs Européens d´Automobiles, 1990-dodnes).
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů CCMC 1980
Benzínové motory
G1 - specifikace platná od roku 1980, motorové oleje pro benzínové motory s normálním zatí?ením, odpovídá zhruba klasifikaci API SE
G2 - specifikace platná od roku 1980, motorové oleje pro benzínové motory vyráběné po roce 1980, odpovídá zhruba klasifikaci API SF
G3 - specifikace platná od roku 1980, lehkobě?né motorové oleje viskozitních tříd 5W-x, 10W-x pro benzínové motory vyráběné po roce 1980, odpovídá zhruba klasifikaci API SF s mírně vy??ími po?adavky
Naftové (vznětové) motory pro osobní automobily
PD1 - specifikace platná od roku 1980, motorové oleje pro přeplňované a nepřeplňované naftové motory osobních automobilů
Naftové (vznětové) motory pro nákladní automobily
D1 - specifikace platná od roku 1980, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s normálním zatí?ením vyráběné v 60. a 70. letech
D2 - specifikace platná od roku 1980, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s vy??ím zatí?ením vyráběné po roce 1970
D3 - specifikace platná od roku 1980, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s nejvy??ím zatí?ením s mo?ností výrazného prodlou?ení výměnných intervalů tzv. SHPD oleje
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů CCMC 1990
Tyto specifikace po rozpadu CCMC převzala nová organizace ACEA a? do vypsání vlastních do roku 1996.
Benzínové motory
G4 - specifikace platná od roku 1990, multigrádní motorové oleje pro benzínové motory vyráběné po roce 1989, odpovídá zhruba klasifikaci API SG
G5 - specifikace platná od roku 1990, multigrádní lehkobě?né motorové oleje viskozitních tříd 5W-x, 10W-x pro benzínové motory vyráběné po roce 1989, odpovídá zhruba klasifikaci API SG s mírně vy??ími po?adavky
Naftové (vznětové) motory pro osobní automobily
PD2 - specifikace platná od roku 1990, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované naftové motory osobních automobilů vyráběné po roce 1990
Naftové (vznětové) motory pro nákladní automobily
D4 - specifikace platná od roku 1990, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s mo?ností prodlou?ení výměnných intervalů, nahrazuje specifikace CCMC D1, D2
D5 - specifikace platná od roku 1990, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s nejvy??ím zatí?ením s mo?ností výrazného prodlou?ení výměnných intervalů tzv. SHPD oleje,nahrazuje CCMC D3
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů - ACEA 1996
Benzínové motory
A1 - základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní benzínové motory
A2 - standardní motorové oleje pro moderní benzínové motory
A3 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní benzínové motory
Naftové motory pro osobní automobily
B1 - základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů
B2 - standardní motorové oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů
B3 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory osobních automobilů
Naftové motory pro nákladní automobily
E1 - základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů
E2 - standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodlou?ené intervaly výměn
E3 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro výrazně prodlou?ené intervaly výměn
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů - ACEA 1998
Benzínové motory
A1 - základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní benzínové motory
A2 - standardní motorové oleje pro moderní benzínové motory
A3 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní benzínové motory
Naftové motory pro osobní automobily
B1 - základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů
B2 - standardní motorové oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů
B3 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory osobních automobilů
B4 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené pro naftové motory osobních automobilů s přímým vstřikem paliva
Naftové motory pro nákladní automobily
E1 - základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů
E2 - standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodlou?ené intervaly výměn
E3 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro výrazně prodlou?ené intervaly výměn
E4 - motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro extrémní prodlou?ení intervalu výměny
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů - ACEA 1998
Benzínové motory
A1 - základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní benzínové motory
A2 - standardní motorové oleje pro moderní benzínové motory
A3 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní benzínové motory
Naftové motory pro osobní automobily
B1 - základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů
B2 - standardní motorové oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů
B3 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory osobních automobilů
B4 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené pro naftové motory osobních automobilů s přímým vstřikem paliva
Naftové motory pro nákladní automobily
E1 - základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů
E2 - standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodlou?ené intervaly výměn
E3 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro výrazně prodlou?ené intervaly výměn
E4 - motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro extrémní prodlou?ení intervalu výměny
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů - ACEA 1999
Benzínové motory
A1 - základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní benzínové motory
A2 - standardní motorové oleje pro moderní benzínové motory
A3 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní benzínové motory
Naftové motory pro osobní automobily
B1 - základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů
B2 - standardní motorové oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů
B3 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory osobních automobilů
B4 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené pro naftové motory osobních automobilů s přímým vstřikem paliva
Naftové motory pro nákladní automobily
E2 - standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodlou?ené intervaly výměn
E3 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro výrazně prodlou?ené intervaly výměn
E4 - motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro extrémní prodlou?ení intervalu výměny
E5 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené zejména pro naftové motory nákladních automobilů splňujících EURO 2 a EURO 3 spolu s mo?ností prodlou?ení intervalu výměny (komplex testů ACEA a API)
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů - ACEA 2002
Benzínové motory
A1 - základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní benzínové motory
A2 - standardní motorové oleje pro moderní benzínové motory
A3 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní benzínové motory
A5 - motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s vysokou výkonovou úrovní a s prodlou?eným intervalem výměny
Naftové motory pro osobní automobily
B1 - základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů
B2 - standardní motorové oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů
B3 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory osobních automobilů
B4 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené pro naftové motory osobních automobilů s přímým vstřikem paliva
B5 - motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s vysokou výkonovou úrovní a s prodlou?eným intervalem výměny pro v?echny typy naftových motorů osobních automobilů
Naftové motory pro nákladní automobily
E2 - standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodlou?ené intervaly výměn
E3 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro výrazně prodlou?ené intervaly výměn
E4 - motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro extrémní prodlou?ení intervalu výměny
E5 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené zejména pro naftové motory nákladních automobilů splňujících EURO 2 a EURO 3 spolu s mo?ností prodlou?ení intervalu výměny (komplex testů ACEA a API)
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů - ACEA 2004
Benzínové a naftové motory osobních automobilů
A1/B1 - motorové oleje s nízkou viskozitou a třením
A3/B3 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou
A3/B4 - motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou a naftové motory s přímým vstřikem
A5/B5 - motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s vysokou výkonovou úrovní a s prodlou?eným intervalem výměny
Benzínové a naftové motory osobních automobilů s novými typy katalyzátorů výfukových plynů (EURO 4)
C1 - motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s velmi nízkým obsahem sulfátového popelu, síry a fosforu (preferuje např. FORD)
C2 - motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu (preferuje např. PSA)
C3 - motorové oleje s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu (preferuje např. Renault, Hyundai, MB ...)
Naftové motory pro nákladní automobily
E2 - standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodlou?ené intervaly výměn
E4 - motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro extrémní prodlou?ení intervalu výměny
E6 - motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů pro extrémní prodlou?ené intervaly výměn s kontrolou obsahu sulfátového popelu, síry a fosforu
E7 - motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů pro prodlou?ené intervaly výměn s nízkým obsahem sulfátového popelu, síry a fosforu
Severní amerika
API (American Petroleum Institut)
ILSAC (International Lubricant Standardization and Approval Committee).
Výkonová klasifikace motorových olejů dle API
Benzínové motory
SA - neaditivované motorové oleje bez zvlá?tních po?adavků na vlastnosti pro motory vyráběné v letech 1940-1950
SB - motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1950-1960 se zvý?enými po?adavky na termooxidační, protikorozní a protioděrové vlastnosti
SC - motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1964-1967 pracující při středním a částečně zvý?eném namáhání, podporující tvorbu úsad a korozi, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám, nízkoteplotním kalům, korozi, rezivění a opotřebení
SD - motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1968 se zvý?enými po?adavky na olej, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám, korozi, rezivění a opotřebení a proti nízkoteplotním kalům
SE - motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1972 pracující za zvlá?? nepříznivých provozních podmínek, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám a nízkoteplotním kalům, proti rezivění, korozi a opotřebení
SF - motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1980 včetně motorů pou?ívajících bezolovnatý benzín, obsahují kompletní soubor zu?lech?ujících přísad
SG - motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1989 pracující za zvlá?? nepříznivých provozních podmínek, včetně motorů pou?ívajících bezolovnatý benzín, obsahují kompletní soubor zu?lech?ujících přísad
SH - motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1994 pracující v nejnáročněj?ích provozních re?imech za vysokých otáček motoru, s přeplňováním a s prodlou?enými intervaly výměn
SJ - motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1996 se zvý?enými po?adavky (oproti API SH) zejména na odparnost a termooxidační stabilitu
SL - motorové oleje pro motory vyráběné od roku 2000 s novými po?adavky
SM - motorové oleje pro motory vyráběné po roce 2002 s novými po?adavky
Naftové motory
CA - motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1940-1960, nepřeplňované, pracující s palivem s nízkým obsahem síry za mírných provozních podmínek, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám a proti korozi lo?isek
CB - motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1949-1964, nepřeplňované, pracující s palivem s vy??ím obsahem síry za ztí?ených provozních podmínek, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám a proti korozi lo?isek
CC - motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1964-1970, nepřeplňované a? mírně přeplňované, pracující v nákladních automobilech a traktorech za podmínek mírných a? tě?kých, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám a nízkoteplotním kalům, korozi a rezivění
CD - motorové oleje pro motory vyráběné po roce 1970, nepřeplňované a? vysoce přeplňované, u nich? je důle?itá vysoce účinná schopnost oleje potlačovat vznik opotřebení,koroze a vysokoteplotních úsad při pou?ívání paliva různých kvalit včetně vysokého obsahu síry, obsahují kompletní soubor zu?lech?ujících přísad
CE - motorové oleje pro motory vyráběné po roce 1983, mírně a? vysoce přeplňované, pracující ve ztí?ených podmínkách často při prodlou?ených intervalech výměn,obsahují kompletní soubor zu?lech?ujících přísad
CF - (platí od roku 1994) nahrazuje klasifikaci CD, motorové oleje zejména pro terénní vozidla spalující paliva různé kvality
CF-4 - motorové oleje pro moderní vznětové čtyřtaktní motory zejména americké konstrukce vyráběné od roku 1990
CG-4 - motorové oleje pro moderní vznětové čtyřtaktní motory zejména rychlobě?né a americké konstrukce spalující palivo s obsahem do 0.5% síry a pro motory splňující emisní limity
CH-4 - motorové oleje pro moderní vznětové naftové motory splňující emisní limity s prodlou?enými intervaly výměn
CI-4 - motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro motory vyráběné po roce 2002
CI-4 PLUS - motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro motory vyráběné po roce 2004
ILSAC
GF-1 - API SH a dal?í testy
GF-2 - API SJ a dal?í testy
GF-3 - API SJ/SL a dal?í testy
GF-4 - API SM a dal?í testy
Ostatní svět
JASO (Japan Automobile Standards Organisation)
Global DHD (spolupráce ACEA, EMA (Engine Manufacturers Association, USA) a JAMA (Japan Automobile Manufactu-rers Association, Inc.)).
JASO
DH-1-05 - standardní motorové oleje s vysokým TBN
DH-2-05 - motorové oleje s kontrolou obsahu sulfátového popelu, síry, fosforu a chlóru
DL-1-05 - lehkobě?né motorové oleje s viskozitní třídami SAE xW-20, xW-30) a s kontrolou obsahu sulfátového popelu, síry, fosforu a chlóru
Global DHD
Global DHD-1 - motorové oleje pro naftové motory s vysokou výkonovou rezervou podobné ACEA E5
Výrobci automobilů
Specifickou částí norem pro hodnocení motorových olejů jsou po?adavky a schválení významných výrobců automobilů. Zejména v Evropě je tato skupina norem nejsilněj?í.
VW
500.00/97 - benzínové motory, CCMC G5, ACEA A3-96 a dal?í po?adavky
501.01/97 - benzínové motory, CCMC G4, ACEA A2-96 a dal?í po?adavky
501.01/04 - benzínové motory, ACEA A3/B3-04 a dal?í po?adavky
502.00/97 - benzínové motory, ACEA A3-96 a dal?í po?adavky
502.00/05 - benzínové motory, ACEA A3/B4-04 a dal?í po?adavky
505.00/92 - naftové motory, ACEA B3 a dal?í po?adavky
503.00/99 - benzínové motory, A3-98 a dal?í po?adavky, prodlou?ený interval výměny
503.01/00 - benzínové motory AUDI, speciální po?adavky, A3-98, prodlou?ený interval výměny
505.01/99 - benzínové motory a naftové motory s technologií „čerpadlo-tryska“
505.01/05 - naftové motory v?ech typů, ACEA A3/B4-04
506.00/99 - naftové motory vyjma motorů s technologií „čerpadlo tryska“, prodlou?ený interval výměny, ACEA B4-98
506.01/00 - naftové motory v?ech typů, ACEA A1/B1-98
504.00/04 - benzínové motory, ACEA A3/B4-04, omezení sulfátového popelu, prodlou?ený interval výměny
507.00/04 - naftové motory v?ech typů, ACEA A3/B4-04, omezení sulfátového popelu, prodlou?ený interval výměny
Daimler - Chrysler
MB 227.0/1 - nákladní automobily a autobusy, odpovídá přibli?ně ACEA E1-98/B2-98
MB 228.0/1 - nákladní automobily a autobusy, odpovídá přibli?ně ACEA E2-96
MB 228.2/3 - nákladní automobily a autobusy, odpovídá přibli?ně ACEA E3/E5/E7
MB 228.4/5 - nákladní automobily a autobusy, odpovídá přibli?ně ACEA E4-99
MB 228.51 - nákladní automobily a autobusy, omezení sulfátového popelu, síry a fosforu, ACEA E6
MB 229.1 - osobní automobily, odpovídá přibli?ně ACEA A3/B3/B4
MB 229.3 - osobní automobily, odpovídá přibli?ně ACEA A3/B4
MB 229.31 - osobní automobily, odpovídá přibli?ně ACEA A3/B4/C3-04, omezení sulfátového popelu, síry a fosforu
MB 229.5 - osobní automobily, odpovídá přibli?ně ACEA A3/B4-04
MB 229.51 - osobní automobily, odpovídá přibli?ně ACEA A3/B4/C3-04, omezení sulfátového popelu , síry a fosforu
BMW
Longlife-98 - odpovídá přibli?ně ACEA A3/B3
Longlife-01 - odpovídá přibli?ně ACEA A3/B3/B4 a dal?í po?adavky
Longlife-01 FE - odpovídá přibli?ně ACEA A3/B3/B4 a dal?í po?adavky, SAE 5W-30
Longlife-04 - odpovídá přibli?ně ACEA C3-04 a dal?í po?adavky
OPEL
GM-LL-A-025/B 040 2095 - odpovídá přibli?ně ACEA A3/B3/B4, benzínové motory, prodlou?ené intervaly výměn a úspora paliva
GM-LL-B-025 - odpovídá přibli?ně ACEA A3/B3/B4, naftové motory, prodlou?ené intervaly výměn
PSA (Peugeot, Citroen)
Naftové motory
Fuel economy - ACEA C2-04, API SL/SJ a dal?í po?adavky
Level 1 - ACEA A1/B1-04 (A2/B2), C1-04, API SL a dal?í po?adavky
Level 2 - ACEA A3/B3-04, A3/B4-04, A5/B5-04, C3-04, API SL a dal?í po?adavky
Level 3 - ACEA A3/B3-04, A3/B4-04, A5/B5-04, C3-04, API SL a dal?í po?adavky, po?adavky tvrd?í ne? pro Level 2
Benzínové motory
Fuel economy - ACEA C2-04, API SL/SJ a dal?í po?adavky
Level 1 - ACEA A1/B1-04 (A2/B2), C1-04, API SL a dal?í po?adavky
Level 2 - ACEA A3/B3-04, A3/B4-04, A5/B5-04, C3-04, API SL a dal?í po?adavky
Level 3 - ACEA A3/B3-04, A3/B4-04, A5/B5-04, C3-04, API SL a dal?í po?adavky, po?adavky tvrd?í ne? pro Level 2
FORD MOTOR COMPANY
WSS M2C913-B - benzínové a naftové motory, SAE 5W-30, ILSAC GF-2/GF-3 Plus, ACEA A1-98/B1-98
WSS M2C917-A - naftové DI a TDI motory, SAE 5W-40, API SJ/CF, ACEA A3-96/B3-96/B4-98
WSS M2C929-A/930-A - benzínové motory, SAE 5W-30 a 5W-20, ILSAC GF-4
WSS M2C934-A - benzínové a naftové motory, SAE 5W-30, ACEA C1-04
Cummins
CES 20071 - po?adavky obdobné jako API CH-4
CES 20072 - po?adavky obdobné jako ACEA E3-96
CES 20075 - po?adavky obdobné jako API CF-4/SG, CG-4/SH
CES 20076 - standardní motorové oleje pro naftové motory se specifickými po?adavky
CES 20077 - po?adavky obdobné jako ACEA E5-99
CES 20078 - po?adavky obdobné jako API CI-4
DAF
HF-1 - po?adavky ACEA E4/E5/E7, oleje s nízkou viskozitou spořící palivo
HF-2 - po?adavky ACEA E4/E5/E7, oleje pro prodlou?ené intervaly výměn
MACK
EO-L - API CG-4 a dal?í po?adavky
EO-M - API CH-4 a dal?í po?adavky
EO-M PLUS - API CH-4 a dal?í po?adavky
EO-N PREMIUM PLUS 2003 - API CI-4 PLUS
MAN
270 - monográdní oleje, po?adavky obdobné jako ACEA E2-96
271 - multigrádní oleje, po?adavky obdobné jako ACEA E2-96
M3275 - po?adavky obdobné jako ACEA E3-96/E5-99
M3277 - po?adavky obdobné jako ACEA E4-99
M3477 - specifické po?adavky, (ACEA E6-04)
MTU
MTU Type 1 - oleje standardní kvality, API CF/CG-4/CH-4, ACEA E2-96
MTU Type 2 - oleje vysoké kvality, SHPDO, ACEA E3-96/E5-02
MTU Type 3 - oleje vysoké kvality, ACEA E4-99/E5-02
Oleje pro motory série 2000 a 4000
Oil Category 1 - minimální po?adavky APU CG-4, ACEA E2-96
Oil Category 2 - minimální po?adavky ACEA E3-96
Renault TRUCKS
RD - oleje pro standardní interval výměny, ACEA E3-96
RD-2 - oleje pro standardní interval výměny, ACEA E3-96 a VOLVO VDS 2
RLD - prodlou?ený interval výměny, ACEA E5-02, MACK EO-M Plus
RLD-2 - prodlou?ený interval výměny, ACEA E5-02 a VOLVO VDS 3, ACEA E7-04 a VOLVO VDS 3
RXD - prodlou?ený interval výměny, ACEA E4-99 a MACK EO-M Plus
VOLVO
VDS - oleje s minimálními po?adavky ACEA E2, API CD/CG-4
VDS-2 - ACEA E3-02, API CG-4 nebo ACEA E7-04, API CI-4 a lep?í
VDS-3 - ACEA E7-04, API CI-4 a lep?í
Pro GP benzín je předepasaný motorový olej podle ACEA - minimálně A3 co? splňuje SELENIA K. Pro GP diesel je to ACEA - B4, co? splňuje SELENIA WR.