Stránka 9 z 11

Re: Akumulátor

Napsal: čtv led 15, 2015 20:49
od tkupilik
Jak rika Jarous, odpojis baterku a tim skokove snizis odber z alternatoru a protoze budici proud je spojita velicina okamzite te vyleti napeti nahoru, muzes znicit elektroniku v aute nebo usmernovaci diody na alternatoru. Buzenim alternatoru nejdou regulovat rychle zmeny odberu.

Re: Akumulátor

Napsal: pát led 16, 2015 13:38
od jeník1
"skokove snizis odber z alternatoru a protoze budici proud je spojita velicina"

Nerozumím tomu co píšeš. Ale rozumím tomu, že když odpojíš baterku za chodu motoru, může dojít k poškození elektroniky vozu. Asi to bude tím, že alternátor vyrábí bez zátěže výrazně vyšší napětí než 12 volt. Ovšem to, že má alternátor s připojenou baterii nižší napětí není způsobeno tím, že jde o nějakou "spojitou veličinu", ale tím, že má jako zdroj napětí relativně velký vnitřní odpor, který způsobí pokles tzv. svorkového napětí, které nás zajímá. Jak je známo z fyziky a teorie el. obvodů existuje tzv. "náhradní schéma zdroje", které hovoří o tom, že každý zdroj napětí musí mít NE-nulový vnitřní odpor. Jinak by to byl supravodič což je nesmysl. Navíc podle ohmova zákono nemůže být nikdy R nula protože nulou nelze dělit a celý ohmův zákon by byl nesmysl. Ten je založen právě na tom, že R není nikdy nula.
Omlouvám se jestli jsem tě tímto komentářem urazil :(

Re: Akumulátor

Napsal: pát led 16, 2015 19:02
od tkupilik
Jeniku, fakt jsi me tim neurazil, protoze dumas nad vecma kterym vubec nerozumis... :) Vsechno co jsi napsal je snuzka nesmyslu, ktere jsou hlavne uplne mimo. Alternator totiz nema vnitrni odpor, ale impedanci - se vsema dusledkama.
Napeti na vystupu alternatoru je rizene budicim proudem kterej proteka budicim vinutim. Pokud skokove zmenis zatez, potrebujes i skokove zmenit buzeni aby se te nezmenilo vystupni napeti. To ale neni fyzikalne mozne, to je to kouzelne slovicko spojita velicina, je to jeden ze zkladnich piliru elektriky. Takze skokove zmeny zateze na alternatoru == skokove zmeny napeti, protoze buzeni v okamziku zmeny je porad stejne. Navic moderni elektronika (palubni vyzbroj) ma v sobe spinane zdroje a ty maj zapornej dynamickej odpor (s klesajicim napetim roste odber a opacne). To zpusobuje velke naroky na regulaci a vubec bych se nedivil kdyby to regulator v alternatoru nedal a proste by se rozkmital.
Takze bych zustal u toho, ze baterka funguje jako filtr na zmeny a nemela by se za chodu odpojovat....

Re: Akumulátor

Napsal: pát led 16, 2015 20:30
od jeník1
Dobrý no. Mohl by jsi mi prosím tě vysvětli ty důsledky impedance již usměrněného střídavého proudu z alternátoru na dobíjení baterie stejnosměrným proudem? Máš zřejmě na mysli to, že usměrňovací diody nedokáží střídavý proud dokonale vyhladit, takže místo kondenzátorů tuhle práci dělá baterie?

Re: Akumulátor

Napsal: pát led 16, 2015 21:23
od 1nekros1
Jarouš píše:na věci to nic nemění, odpojíš baterku při běžícím motoru a zničíš altík. Vem multimetr a proměř klidový odběr (proudu) nikoliv napětí.
Ja som to spravil a pretoze som mal odjebanu baterku a hned ako sa dotknes volantu to hasne.

Re: Akumulátor

Napsal: pát led 16, 2015 23:22
od tkupilik
Jenik: ne, alternator je v podstate civka namotana kolem rotoru, hlavni slozka te impedance je indukcnost civky statoru. A civka se brani zmene proudu, tim ze meni napeti. Takze pokud odpojis baterii, ten proud ktery do ni tekl najednou zmizi, ale proud alternatorem se nezmeni, ta indukcnost se brani zmene proudu tim, ze zvedne napeti aby ten proud prorvala nekudy jinudy. A ona ho jinudy prorve a tim muze neco poskodit. Tenhle efekt zmen proudu plne kompenzuje baterie, pobere jej. Plus je tam jeste to s tim budicim proudem.
Stejnej efekt pouzivaji zapalovaci civky, pripoji se na baterku, po chvilce se odpoji a to pak hodi jiskru, protoze ten proud co tam tekl si dal hleda cestu a tu najde zkrz svicku.... a pri tom tam vyrobi napeti tech 20 kV :/

Re: Akumulátor

Napsal: sob led 17, 2015 14:49
od jeník1
Máš vzdělání elektrotechnického směru?

Re: Akumulátor

Napsal: ned led 18, 2015 8:30
od FRIMICO
Kamarádi ,mám tu autoelektrikáře které se trochu vyzná,a ten mi řekl že když to nesundám na 5-10 minut, tak že to vůbec nevadí.Odpojil jsem to na cca 1 vteřinu.Motor běžel bez nějakého zakolísání či změny zvuku dál.Tak mu to volám ,a řekl že altík je naprosto v cajku a že závadu mám někde jinde.Příští týden k němu jedu a uvidíme.

Re: Akumulátor

Napsal: ned led 18, 2015 22:53
od 1nekros1
jeník1 píše:Máš vzdělání elektrotechnického směru?
No predstav si ze napriklad ja mam.
Bez baterky ti to pojde ale nikam s tym neodides. Bodka. Baterka je tam nato aby vyrovnavala vykyv spotreby.

Re: Akumulátor

Napsal: úte led 20, 2015 18:06
od jeník1
"Baterka je tam na to aby vyrovnavala vykyv spotreby."

To jsi se moc "odborně" nevyjádřil. Měl by jsi spíše napsat, že baterka jako zdroj napětí s malým vnitřním odporem udržuje stabilní napětí i když roste spotřeba. Hrozně mne pobavilo, jak kolega mne "poučoval" že alternátor nemá vnitřní odpor ale impedanci. Nakonec i kdyby to byla pravda, tak i pro impedanci platí ohmův zákon takže to na věci moc nemění.
Nebo jak kolega porovnává výrobu střídavého proudu v alternátoru auta s výrobou vysokého napětí pro svíčky. Ale má pravdu v tom, že bez elektromagnetismu by to nešlo :D

Re: Akumulátor

Napsal: úte úno 17, 2015 17:15
od Sibstr
Takže dnešní příhoda, v klidu si sedím v jídelně a obědvám, když tu mi najednou zvoní telefon, což by tedy neměl, protože mám vypnuté zvuky. Nicméně mám chytré BlackBerry, které ví, že když přijde poplach z mého milovaného GPčka, tak může vyřvávat na lesy, i kdybych byl uprostřed představení v Národní opeře. Čtu si poplachovou zprávu a úplně ve mě hrklo, alarm hlásí "Neoprávněné startování". Hned si nechávám poslat celou diagnostiku i s polohou a žhavým telefon, abych zjistil, zdali je někdo doma a tedy GPčku na blízku. Nejblíže je sestra, je tedy vyslána na kontrolu s pepřákem a golfovou holí. Naštěstí auto je na svém místě, zamčené a nikde nikdo. Krvavá řežba golfovou holí v oblaku pepřového spreje se tedy nekoná.
Z diagnostiky na dálku zjišťuji, že na baterce v autě prudce pokleslo napětí na 5,7 V, což bylo vyhodnoceno jako nepovolené startování, ostatní senzory nic nehlásí a dle polohy stojí auto pořád před barákem na parkovišti.
Tak jsem teď přitáhl domů, zkontroloval auto, centrál všechno fungovalo, zkusil jsem to nastartovat a ani to neškytlo. Baterku jsem vymontoval a teď ji jdu přeměřit, je to ještě originální baterka od fiatu. Každopádně baterka má skoro 7 let, takže předpokládám že je v háji. Trochu mě zarazilo, jak je sežraná u + pólu. Destilka není dolít kam, v tomto jsem ještě stará škola, jde tuto baterii vůbec nabíjet, nenafoukne se?
Nějaké zkušenosti případně rady, kterou značku autobaterie pořídit?

Re: Akumulátor

Napsal: úte úno 17, 2015 17:28
od tkupilik
Pruser je, ze tahle baterka dolit jde a dolejvat potrebuje :( me v ni po 4 letech couhali desky u dvou clanku a po roce pak zdechla podobnym stylem. Normalne se odcvaka ten pasek s napisama.

Re: Akumulátor

Napsal: úte úno 17, 2015 18:35
od Sibstr
Ha! Tak jsem tu lištu, za pomoci toho úplně největšího šroubováku co mám, vypáčil pryč. Pak jsem ještě vypáčil ty špunty a zběžnou kontrolou zjistil, že sice vody tam je málo, ale žádná deska nekouká. Hustoměrem jsem změřil, že prostřední dvě díry mají cca 10% a ty zbylé pod 5%. Baterku jsem dolil destilkou a dal na nabíječku, uvidí se co to udělá. Nicméně už jsem asi rozhodnut koupit novou baterku, této už nevěřím.

Re: Akumulátor

Napsal: úte úno 17, 2015 18:36
od Dušan
Měl jsem z výroby Vartu a teď v zimě jsem po 8,5 letech koupil zase Vartu.
Ta první, co mi po těch 8,5 letech odešla nebyla nikdy z GP vyjmuta ani dobíjena.

Re: Akumulátor

Napsal: úte úno 17, 2015 22:15
od Sibstr
Dík za radu, v Pandě mám taky baterku od Varty, teď už třetím rokem, tak jsem ji objednal i do GPčka. Konkrétně to je autobaterie VARTA Silver dynamic 63Ah , D15 a objednal jsem ji zde: http://www.cekl-eshop.cz/silver/autobat ... c-63ah-d15
Zítra ráno si pro ni sjedu a snad bude všechno cajk :)

EDIT: Jen pro úplnost v Pandě mám od února 2012 autobaterii Varta Silver Dynamic - 12V, 54Ah P, s.p. 530A a zatím v pohodě.
EDIT2: A teď jsem zjistil, že u nás vykupují staré autobaterie za 15 Kč/Kg :)