Rád bych tu zhodnotil mojí čtyřletou zkušenost s GP. GP sloužilo především pro jízdy do práce 60 km a kratší tratě. Na ostatní mám velkého kombíka. GP jsem kupoval jako nástupce Punta, které se velmi osvědčilo - JTD 51kW. Punto bylo nadstardtně vybaveno dual AC, atd. Spotřeba při ostřejší jízdě v průměru 4,7-4,8 L , při dodržování předpisů se v pohodě dalo vejít do 4,5 L. Když šlo Punto pryč mělo najeto cca 140 tkm (tacho ?), v podstě bez problémů. GP pylo ve výbavě Dynamic, dual AC,Blue and me, subwoofer, el. loketní opěrka, mimo EP a Hill holder a senzorů deště /světla skoro max. výbava, 90 PS 6st, DPF.
Oproti Puntu byl znát další pokrok, řekl bych ještě lepší jízdní vlastnosti. Motor 90PS zabíral již od podstatně menších otáček (51kW byl do 2 tis. celkem mrtvola), nebyl problém na 5st akcelerovat od 1300 ot, motor narozdíl od 51kW neprotestoval ani neduněl. Nicméně spotřeba při stejném stylu a režimu jízdy jako s Puntem se pohybovala někde kolem 5,9-6,2 litru (ano, větší a hmotnější GP, silnější motor, navíc DPF)
Bohužel Punto (už jsem jej neměl - potkala závada vstřik. čepadla, únik paliva, posléze problém se vstřikovači - nepravidelný chod, výkon..)
GP jsem kupoval stav km 68t (tacho ?? jako čtyřleté), v 85 jsem řešil něco podobného - repas čerpadla a vstřiků. Samozřejmě nemohu říci, na jaké palivo GP jezdilo, od GO vtřik. systému vždy přit tankován aditiva do paliva. Trochu jsem nedal na různé recenze, že 1,3 na tohle trpí, ta legrace stála 30 tis. Přesto jsem na Fiata nezanevřel, vím jaká je dnes situace s dieselovými motory.
Po 4 letech uzrál čas na výměnu a to za nový vůz. Dlouho jsem zvažoval zda benzín nebo diesel, všechny agrumenty pro a proti, s naftou jezdím 25 let a proto opět zvítězila. Je to P208 BlueHdi 100, tak jak si potrpím na vybavenější auta, má aut. parkování, navi, Hifi JBL atd. Nový BluHdi jsem zvolil proto, že močovina by měla motoru dát trochu volnosti co se týká emisí a tudíž i spotřeby.
Dnes mám najeto několik tisíc a tak mohu srovnávat. GP si s nástupcem, který byl uveden o 7 let později, nestojí vůběc špatně !!! Jelikož motor 1,6 100PS má jen pětikvalt a dle poslední "módy" jsou všechny kvalty poskládány hodně do rychla, motor na 5° při 90km/h točí jen 1500 ot, co je 250 ot pod hranicí max krout momentu (nevím, zda si to pamatuji správně - GP mělo 200Nm někde okolo 2000 ot, P208 má 253Nm/1750). GP pokud si pamatuji, točilo na 6° při 90km/h někde okolo 1800 ot. Přestože se jedná o minimotůrek
1248 ccm, krouťák a výkon byl docela slušný. Kde jsem s GP v kopcovitém térénu jel běžně na 6°, tam bohužel u P208 musím mnohdy řadit 4, protože motor už pod 1500 nemá dostatečný tah a nemá smysl jej pod těmito otáčkami trápit, přestože dnes nesmyslné rádce řazení motor chtějí držet v co nejnižších otáčkách. To samé je po městě, kde jsem s GP neměl problém zařadit 5, 208 protestuje někdy i na 4. Tím nehodnotím motor negativně, výkon má, bohužel mezi rychlostními stupni jsou někde dost velké odskoky a hlavně je vše zpřevodováno do rychla. Jakmile se motor dostane k 1800/2000 otáček, už není problém jej držet kopec nekopec (bohužel ale už jsme někde mimo rychlostní limity) Podvozkově GP chválím do dneška, poskytovalo přiměřený komfort a bylo dostatečně jisté a nebál jsem se ani ostřejší jízdy, byť bylo obuto do standardu 185/65R15 (P208 195/55R16). Podvozek 208 je též dostečně komfortní, nikde nic nebouchá, rázy a nerovnosti tlumí velmi dobře, nicméně zadní náprava znervozní daleko dříve než u GP a tak zatím si s 208 nedovolím to co s GP. Jízda s Puntem 51kW byla pohodová, (nicméně nad 100km motor už více točil a zvyšoval se i hluk), u GP se muselo alespoň v profilu tratě, který jezdím každý den a je dost kopcovitý, více řadit, na jízdní styl s P208 a potřebu daleko více řadit nižší stupně jsem si ještě moc nezvykl.
Jinak spotřeba měřená stejnou metodikou jako u GP vychází 4,55L/100km. Jezdím ovšem trochu mírněji než s GP (jednak je auto nové, trochu méně riskuji a předjíždím a hlavně asi chci dokázat sám sobě, že p208 má spotřebu přeci jen menší
- předpokládám, že po nějakém zajetí by mohla být i o desetinky menší (pro vysvětlení - neřeším spotřebu finančně, spíš mě zajímá, jak si která auta prakticky stojí)
Ještě na závěr - máme v rodině další punto 1,9 JTD 63Kw a to se mi dá jako vůbec nejvhodnější kandidát na naftové přibližovadlo. Výkon přiměřený, spotřeba bohatě do 5 L a a hlavně za celou dobu i vzhledem k najetým km vůbec žádný problém s motorem.
Možná, že kdybych zvolil GP taktéž 1,9 byl jsem na tom se spotřebou podobně jako s 1,3 a možná by mne nepotkaly problémy se vstřiky jako u obou 1,3. Nevím, zda se ještě GP 1,9 dělalo bez DPF, pokud ano, byl by to naprostý ideál. Možná dalšího provozu po 8 letech a najetých 145tkm jsem se u 1,3 trochu víc bál (rozvody, opotřebení - komprese) a i to byl důvod proč uvažovat o změně.
Chtěl jsem tu napsat, že GP vůbec není špatné auto, ba naopak má hodně co nabídnout a jak jej vidím ve srovnání s modelem, který spatřil světlo světa o nějaký ten rok pozděj. Klidně můžeme i podiskutovat, pokud bude zájem...
PS: Jednu malou výtku na Fiaty bych měl a to řešení topení. Pokud se u dual AC přepne ofuk čelního skla a není dostatečná teplota chladicí kapaliny, topení ofuk nepustí a je nutné ruční nastavení. Zdá se to být logické, nicméně samotný ofuk a pár stupňů po startu již okno dokáže odmrazovat. P208 po přepnutí na čelní sklo ofuk s plným výkonem spustí okamžitě.
Velkou výtku mám na řešení JBL ozvučení u P208, má několika kanálový zesilovač, nicméně kontrukce subwooferu je řešena velmi nešťastně, otvor reprouktoru je přímo proti kobercové výplni (mřížka pak nahoře). Vyzařování reproduktoru přímo proti stěně způsobuje rezonanci koberce a drnčení (bude řešeno dodělej doma - nějakým otvorem s mřížkou přímo proti reproduktoru). Na to že, JBL má 17cm basák a Fiat jen 10 cm a plastový subwoofer, hrál Fiat basy báječně