Protože, se mě povedlo prokopnout úpravu map samodomo, rozhodl jsem se podělit o nabyté zkušenosti zde, třeba to někomu pomůže / zaujme. GP je dostatečně starý stroj aby byl podporovaný v SW který se dá upirátit / klony HW k přepalování koupitelné u číňana.
Kabel pro přepalování ECU motoru:
Obecně, benzínové jednotky nejdou vyčíst přes ODB rozhraní.
Kabel KessV2, klon u číňana stojí kolem 80 dolarů. Umožňuje zápis a u některých motorizací čtení obsahu ECU přes ODB rozhraní. Pokud by došlo k nejhoršímu, má adaptéry a umožňuje přehrání / čtení všech ECU přes bootloader CPU (musí se ale otevřít ECU a klemnout tam signály).
Kupuje se na aliexpress.com nebo ebay (drazsi)
- kess GP.jpg (183.79 KiB) Zobrazeno 7267 x
Kabel MPPS 13.02
- levný kabel za cca 300 peněz, umí pouze ODB rozhraní. Netestil jsem, je k sehnání na ebay.
Pokud máte motorizaci, u které není podporované čtení, je potřeba sehnat origo obsah ECU motoru. To lze na různých tunning fórech, koupit CD na ebayi nebo třeba zde
http://www.chip-tuner.hu/original_ecu_files/files/Fiat/
Validita souboru se pak ověří v programu na úpravu map ECM titanium, který podle kontrolního součtu binárky detekuje ECU motoru. Pokud zdetekuje správnou, jedná se o správný origo soubor.
Úprava map
Nejjednoduší pro začátek je ECM titanium (k sehnání na uloz.to). Jak jsem psal, detekuje typ ECU které se křížově ověří s multiecuscanem => záložka info s ID ECU / fiat číslo / bosch číslo. Podle těchhle čísel se i hledá origo soubor (software number + hardware number). ID umí vyčíst i kabel na přepalování.
ECM titánium je velice nepřátelské k úpravě mimo definované mapy a neustále updatuje kontrolní součty, takže je nemožné vyrobit binárku, která by umrtvila ECU. Takto umrtvená ECU se oživuje rozebráním a přehráním CPU v boot režimu. Pokud vyrobíme mapy se kterýma nepůjde ani nastartovat, nic se neděje, stačí tam náhrát zpět neupravenou / předchozí funkční binárku.
Vyšší level je program winols ke kterému navíc potřebujeme damos soubor který popisuje mapy v binárce ECU. Bez damos souboru je winols úplně naprd a chová se jako hex editor, k ničemu. Damos soubory jsou hodně podrobné a obsahují definice stovek map v ECU, jde to až do úrovně nastavení PID regulátorů na ovládání škrtící klapky či parametry modelů pro výpočet odhadované teploty katalyzátoru (na dálnici se pak obohacuje směs když se delší dobu jede 160).
Nahrání do ECU
je velice jednoduché, vybere se typ auta + soubor, kess kabel znovu zkontroluje a přepočte checksumy binárky a pak postupně podrobně vede uživatele. Lze se pokochat na youtube a nejedná se o nic složitého, pouze se vypíná / zapíná zapalování a mačká OK. Trvá to několik minut, je dobré vypnout elektro spotřebiče a notebook mít položený na vedlejším sedadle aby se zabránilo manipulaci a tím riziku vytržení kabelu z USB a podobně. Chyba při zápisu může vést k umrtvení ECU a nutnosti ji rozebrat pro boot režim.
Příklad z praxe
Tunning tjetu je velice jednoduchý a zisky jsou vysoké. Především proto, že jsou k dispozici ukázkové mapy jak to má vypadat přímo od Fiatu - binárky pro verze 155k (abart, brava atd) až po top SS verzi se 180k. Takže tuning vypadá tak, že se zkopírujou mapy z SS vrerze (torq limiter) a limitery turba / mapy předstihu ze 155k verze (ss má jiné turbo, jiné vstřikovače a jiný MAP). Nevím jak s obyč 120k turbem, ale punto s turbem ze 150k verze jde bez problémů dostat přes 180k (plnicí tlak 1,85 bar na 6000 rpm). Motor má najeto 200000km a turbo 150000km.
- fiat log.jpg (155.18 KiB) Zobrazeno 7267 x