protože jsem hledal informace k tempomatu a jeho aktivaci a našel jsem hromadu sporných informací, přičemž nakonec po hromadě překládání z italštiny, polštiny a turečtiny jsem došel k funkčnímu tempomatu ač ze začátku jsem četl že to nejde. A pak tady na fóru byl uživatel "majkl" co v tématu Tempomat machroval a neřekl k tomu jak toho docílit.
Zároveň jsem ale nechtěl dávat 3,5tisíce+ za páčky, případně ještě další peníze za budíky kdy někdo tvrdil že je třeba je mít budíky s 3 řádkovým displayem.
Určitě by mělo být možné tímto způsobem aktivovat tempomat na vozech vyrobených před rokem 2008,možný 09 kdy údajně všechny bodycompy/jednotka podporují tempomat, k tomu bohužel nemám přesné info. Po tomto roce by taky měla být varianta aktivace, sám MES tuto možnost nabízí, zapojení je stejné ale rozdíl bude v podpoře u bodycompu/jednotky
Na začátek - vše děláte na vlastní riziko, nemohu ručit za to že něco zničíte, ale pokud máte nějaké základy tak to jistě zvládnete.
Co budete potřebovat:
2x konektor MQS F063 (dá se použít třeba i pin z konektoru ventilátoru co se používají v PC)
cca 1m kabelu 0,5-0,75mm průměr vodiče
MultiEcuScan a k němu diagnostiku spolu s žlutým adaptérem pro připojení na CAN (nebo gheto verze viz níže.)
a v případě gheto verze:
4x potenciometr NEBO odpory odpovídající hodnotám, viz níže
3x tlačítko
1x vypínač
vodiče na propojení
multimetr
V prvnim bodě je třeba podívat se na schéma z eLearnu kde páčka tempomatu je označena jako H005 a je připojena do bodycompu piny 8-41 a 10-34 alespoň v obecném případě. Pokud tempomat nemáte tak nejspíše budete muset doplnit vodič mezi pin 8 u páček a pinem 41 na bodycompu což si ukázeme níže.

Pro dozapojení vodiče je třeba tedy sundat kryt kolem páček pomocí vyšroubování šroubů imbus 3mm ze spodního krytu, pokud budete montovat rovnou páčky tak ještě sundejte rovnou volant, je na to hromada návodů např. https://youtu.be/FqwzHaouHyc

A kryt kolem dokola vycvakat+sundat kryt kolem levé páčky. Poté jsou ještě schované 2 šrouby v místě za volantem. Po jejich vyšroubování je horní kryt volný, nyní ještě lze vycvaknout koženku která drží v krajích na dvou klipech


Na horní hraně na středu se nyní nachází konektor k kterému se dá vzniklým prostorem dostat, poté stačí vycvaknout svazek z úchytů po levé straně a vytáhnout si jej ven aby jsme mohli s ním dále manipulovat. Rovnou na něm odcvakněte stahovací pásku která drží kabeláž a zamáčknutím zarážky z boku vytáhněte z konektoru vnitřní část.


Na konektoru najdeme označení PINů a díky tomu si najdeme 8. PIN a připojíme do něj vodič s konektorem a protáhneme jej k bodycompu. Zacvakneme zpátky, znovu stáhneme stahovačkou a v opačném postupu složíme zpět.

Nyní musíme provést zapojení na druhé straně do konektoru BodyCompu, konektor se nachází na jeho zadní straně a je to spodní z nich. Vytáhneme si ho dolů, stejný postup jako u konektoru u volant tj. přecvaknout stahovačku, vycvaknout vnitřní část, zapojit pin do 41 což si odpočítáme dle označení a pak zase složit zpátky.


Tímto je zapojení kompletní a nyní již stačí jen provést aktivaci v MES, k čemuž potřebujeme připojit diagnostku, v mém případě jsem využil tuto: https://www.sunnysoft.cz/zbozi/167PCI-0 ... darma.html
přičemž jako každá čínská diagnostika má mezi piny CAN low a CAN high umístěn 120ohm odpor který je třeba odstranit a označení viz. foto.
Zároveň pro připojení do jednotky BC je třeba mít žlutou redukci např. https://www.easydiag.cz/FIAT-ALFA-YELLO ... N-d136.htm
a nebo si poradit jinak což uvedu níže v gheto verzi.
Také otočte páčku do polohy ON, což může a nemusí mít vliv, mám ověřeno pouze se zapnutou.


Zde vybereme podle roku výroby našeho auta, neřiďte se tím co máte v techničáku, ale podle datumu z dekódovaného VIN

A poté provedeme Proxi Alignment - přečtěte si popis a dodržte ho!
Pokud nemáte budíky které podporují tempomat, dokončí se s chybou "Instrument Cluster..." což ale ničemu nevadí.
Vypněte na alespoň 5s klíček a pokud jste vše zapojili správně tak nyní by jste již měli mít funkční tempomat. Pokud nebude fungovat, chyba může být v páčkách kdy je třeba zkontrolovat odpor páčky a jednotlivých funkcí, zda je zapojení v pořádku, zda jste aktivovali verzi tempomatu pro správný rok. Pokud i tak tempomat nefunguje, bohužel nejste vyvolený. Pokud jste koupili páčky, tak vás to stálo 3,5tis.+, pokud takto nechcete dopadnout můžete si udělat gheto verzi páčky kde materiálem utratíte nejvýšše pár stovek.
Gheto páčka funguje na jednoduchém principu - řídící jednotka sleduje dané dva vodiče a měří jaký je na nich odpor. Pokud je tempomat zapnutý, očekává odpor 2480ohmů. Pokud zmáčkneme tlačítko mínus, bude odpor 740ohmů. Při plusu je to 350ohmů a při tlačítku RES je to 140 ohmů. Lze počítat s drobnou odchylkou, ale osobně jsem se dostal a hodnoty +-10 ohmů kdy vše fungovalo v pořádku a nezaručím o kolik víc se lze lišit. Zde přikládám schémata které ukazují zapojení a k nim odkaz na zdroj kde jsem toto info získal.
Zapojení je na vodiče které vedou mezi piny 8-41 a 10-34, resp. lze i zapojit přímo do jednotky.

https://www.facebook.com/pg/fiorinofunc ... 1430496717

http://fiatpunto.com.pl/post852830.html
Díky této znalosti si tedy můžeme pomocí odporů nebo potenciumetrů vytvořit vlastní krabičku jako jsem si například udělal já od starých žárovek



A vzhledem k tomu že jsem zjistil že jsem schopen tempomat zprovoznit, předělal jsem to do této podoby, kryt stojí na vrakovišti pár korun a až si koupím páčky tak jej můžu vyměnit, jen v této koronavirové době nechci utrácet tolik peněz.


A vzhledem k tomu že redukci jsem si objednal z aliexpressu z polského skladu a ani po 10 dnech nedošlo k odeslání, rozhodl jsem se to obejít a udělal jsem si ji tímto způsobem...


Doufám že tímto někomu pomohu, měním práci a budu nyní dojíždět po dálnici 50+50km a tempomat byl důvod proč jsem chtěl vyměnit auto za jiné, nyní si jej ale můžu nechat a věřím že ještě hromadu dalších kilometrů s ním najezdím.
Zdroje z kterých jsem získával info:
https://www.facebook.com/pg/fiorinofunc ... 1430496717
http://fiatpunto.com.pl/topic8309.html
http://forum.grandepuntotr.com/archive/ ... 45493.html
https://youtu.be/o6zm0D53JtE
http://www.grandepuntoclub.it/forums/to ... puo-certo/