Akumulátor
Moderátoři: Tommy, Honzus, Teddy86, Dušan
Re: Akumulátor
Jak rika Jarous, odpojis baterku a tim skokove snizis odber z alternatoru a protoze budici proud je spojita velicina okamzite te vyleti napeti nahoru, muzes znicit elektroniku v aute nebo usmernovaci diody na alternatoru. Buzenim alternatoru nejdou regulovat rychle zmeny odberu.
GP 1.4 Tjet
-
- Profík
- Příspěvky: 719
- Registrován: ned čer 19, 2011 17:36
- Bydliště: Strakonice, CZ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Akumulátor
"skokove snizis odber z alternatoru a protoze budici proud je spojita velicina"
Nerozumím tomu co píšeš. Ale rozumím tomu, že když odpojíš baterku za chodu motoru, může dojít k poškození elektroniky vozu. Asi to bude tím, že alternátor vyrábí bez zátěže výrazně vyšší napětí než 12 volt. Ovšem to, že má alternátor s připojenou baterii nižší napětí není způsobeno tím, že jde o nějakou "spojitou veličinu", ale tím, že má jako zdroj napětí relativně velký vnitřní odpor, který způsobí pokles tzv. svorkového napětí, které nás zajímá. Jak je známo z fyziky a teorie el. obvodů existuje tzv. "náhradní schéma zdroje", které hovoří o tom, že každý zdroj napětí musí mít NE-nulový vnitřní odpor. Jinak by to byl supravodič což je nesmysl. Navíc podle ohmova zákono nemůže být nikdy R nula protože nulou nelze dělit a celý ohmův zákon by byl nesmysl. Ten je založen právě na tom, že R není nikdy nula.
Omlouvám se jestli jsem tě tímto komentářem urazil
Nerozumím tomu co píšeš. Ale rozumím tomu, že když odpojíš baterku za chodu motoru, může dojít k poškození elektroniky vozu. Asi to bude tím, že alternátor vyrábí bez zátěže výrazně vyšší napětí než 12 volt. Ovšem to, že má alternátor s připojenou baterii nižší napětí není způsobeno tím, že jde o nějakou "spojitou veličinu", ale tím, že má jako zdroj napětí relativně velký vnitřní odpor, který způsobí pokles tzv. svorkového napětí, které nás zajímá. Jak je známo z fyziky a teorie el. obvodů existuje tzv. "náhradní schéma zdroje", které hovoří o tom, že každý zdroj napětí musí mít NE-nulový vnitřní odpor. Jinak by to byl supravodič což je nesmysl. Navíc podle ohmova zákono nemůže být nikdy R nula protože nulou nelze dělit a celý ohmův zákon by byl nesmysl. Ten je založen právě na tom, že R není nikdy nula.
Omlouvám se jestli jsem tě tímto komentářem urazil
Grande Punto 1.2
Fiat Panda 1.1
Fiat Panda 1.1
Re: Akumulátor
Jeniku, fakt jsi me tim neurazil, protoze dumas nad vecma kterym vubec nerozumis... Vsechno co jsi napsal je snuzka nesmyslu, ktere jsou hlavne uplne mimo. Alternator totiz nema vnitrni odpor, ale impedanci - se vsema dusledkama.
Napeti na vystupu alternatoru je rizene budicim proudem kterej proteka budicim vinutim. Pokud skokove zmenis zatez, potrebujes i skokove zmenit buzeni aby se te nezmenilo vystupni napeti. To ale neni fyzikalne mozne, to je to kouzelne slovicko spojita velicina, je to jeden ze zkladnich piliru elektriky. Takze skokove zmeny zateze na alternatoru == skokove zmeny napeti, protoze buzeni v okamziku zmeny je porad stejne. Navic moderni elektronika (palubni vyzbroj) ma v sobe spinane zdroje a ty maj zapornej dynamickej odpor (s klesajicim napetim roste odber a opacne). To zpusobuje velke naroky na regulaci a vubec bych se nedivil kdyby to regulator v alternatoru nedal a proste by se rozkmital.
Takze bych zustal u toho, ze baterka funguje jako filtr na zmeny a nemela by se za chodu odpojovat....
Napeti na vystupu alternatoru je rizene budicim proudem kterej proteka budicim vinutim. Pokud skokove zmenis zatez, potrebujes i skokove zmenit buzeni aby se te nezmenilo vystupni napeti. To ale neni fyzikalne mozne, to je to kouzelne slovicko spojita velicina, je to jeden ze zkladnich piliru elektriky. Takze skokove zmeny zateze na alternatoru == skokove zmeny napeti, protoze buzeni v okamziku zmeny je porad stejne. Navic moderni elektronika (palubni vyzbroj) ma v sobe spinane zdroje a ty maj zapornej dynamickej odpor (s klesajicim napetim roste odber a opacne). To zpusobuje velke naroky na regulaci a vubec bych se nedivil kdyby to regulator v alternatoru nedal a proste by se rozkmital.
Takze bych zustal u toho, ze baterka funguje jako filtr na zmeny a nemela by se za chodu odpojovat....
GP 1.4 Tjet
-
- Profík
- Příspěvky: 719
- Registrován: ned čer 19, 2011 17:36
- Bydliště: Strakonice, CZ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Akumulátor
Dobrý no. Mohl by jsi mi prosím tě vysvětli ty důsledky impedance již usměrněného střídavého proudu z alternátoru na dobíjení baterie stejnosměrným proudem? Máš zřejmě na mysli to, že usměrňovací diody nedokáží střídavý proud dokonale vyhladit, takže místo kondenzátorů tuhle práci dělá baterie?
Grande Punto 1.2
Fiat Panda 1.1
Fiat Panda 1.1
- 1nekros1
- Profík
- Příspěvky: 2392
- Registrován: sob říj 04, 2008 9:23
- Bydliště: Palarikovo okres NZ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Akumulátor
Ja som to spravil a pretoze som mal odjebanu baterku a hned ako sa dotknes volantu to hasne.Jarouš píše:na věci to nic nemění, odpojíš baterku při běžícím motoru a zničíš altík. Vem multimetr a proměř klidový odběr (proudu) nikoliv napětí.
Grande punto 3D 1,4 16v LPG StarJet sport 70KW/95HP cierna crossover
zostalo v rodine
aktualne
Bravo 2.0Mjet 121kw SPORT + xenony,parkovacie senzory,atd modra masseraty farba
zostalo v rodine
aktualne
Bravo 2.0Mjet 121kw SPORT + xenony,parkovacie senzory,atd modra masseraty farba
Re: Akumulátor
Jenik: ne, alternator je v podstate civka namotana kolem rotoru, hlavni slozka te impedance je indukcnost civky statoru. A civka se brani zmene proudu, tim ze meni napeti. Takze pokud odpojis baterii, ten proud ktery do ni tekl najednou zmizi, ale proud alternatorem se nezmeni, ta indukcnost se brani zmene proudu tim, ze zvedne napeti aby ten proud prorvala nekudy jinudy. A ona ho jinudy prorve a tim muze neco poskodit. Tenhle efekt zmen proudu plne kompenzuje baterie, pobere jej. Plus je tam jeste to s tim budicim proudem.
Stejnej efekt pouzivaji zapalovaci civky, pripoji se na baterku, po chvilce se odpoji a to pak hodi jiskru, protoze ten proud co tam tekl si dal hleda cestu a tu najde zkrz svicku.... a pri tom tam vyrobi napeti tech 20 kV
Stejnej efekt pouzivaji zapalovaci civky, pripoji se na baterku, po chvilce se odpoji a to pak hodi jiskru, protoze ten proud co tam tekl si dal hleda cestu a tu najde zkrz svicku.... a pri tom tam vyrobi napeti tech 20 kV
GP 1.4 Tjet
Re: Akumulátor
Kamarádi ,mám tu autoelektrikáře které se trochu vyzná,a ten mi řekl že když to nesundám na 5-10 minut, tak že to vůbec nevadí.Odpojil jsem to na cca 1 vteřinu.Motor běžel bez nějakého zakolísání či změny zvuku dál.Tak mu to volám ,a řekl že altík je naprosto v cajku a že závadu mám někde jinde.Příští týden k němu jedu a uvidíme.
Jezdím jen tak rychle jak můj strážnej anděl dokáže lítat.
- 1nekros1
- Profík
- Příspěvky: 2392
- Registrován: sob říj 04, 2008 9:23
- Bydliště: Palarikovo okres NZ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Akumulátor
No predstav si ze napriklad ja mam.jeník1 píše:Máš vzdělání elektrotechnického směru?
Bez baterky ti to pojde ale nikam s tym neodides. Bodka. Baterka je tam nato aby vyrovnavala vykyv spotreby.
Grande punto 3D 1,4 16v LPG StarJet sport 70KW/95HP cierna crossover
zostalo v rodine
aktualne
Bravo 2.0Mjet 121kw SPORT + xenony,parkovacie senzory,atd modra masseraty farba
zostalo v rodine
aktualne
Bravo 2.0Mjet 121kw SPORT + xenony,parkovacie senzory,atd modra masseraty farba
-
- Profík
- Příspěvky: 719
- Registrován: ned čer 19, 2011 17:36
- Bydliště: Strakonice, CZ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Akumulátor
"Baterka je tam na to aby vyrovnavala vykyv spotreby."
To jsi se moc "odborně" nevyjádřil. Měl by jsi spíše napsat, že baterka jako zdroj napětí s malým vnitřním odporem udržuje stabilní napětí i když roste spotřeba. Hrozně mne pobavilo, jak kolega mne "poučoval" že alternátor nemá vnitřní odpor ale impedanci. Nakonec i kdyby to byla pravda, tak i pro impedanci platí ohmův zákon takže to na věci moc nemění.
Nebo jak kolega porovnává výrobu střídavého proudu v alternátoru auta s výrobou vysokého napětí pro svíčky. Ale má pravdu v tom, že bez elektromagnetismu by to nešlo
To jsi se moc "odborně" nevyjádřil. Měl by jsi spíše napsat, že baterka jako zdroj napětí s malým vnitřním odporem udržuje stabilní napětí i když roste spotřeba. Hrozně mne pobavilo, jak kolega mne "poučoval" že alternátor nemá vnitřní odpor ale impedanci. Nakonec i kdyby to byla pravda, tak i pro impedanci platí ohmův zákon takže to na věci moc nemění.
Nebo jak kolega porovnává výrobu střídavého proudu v alternátoru auta s výrobou vysokého napětí pro svíčky. Ale má pravdu v tom, že bez elektromagnetismu by to nešlo
Grande Punto 1.2
Fiat Panda 1.1
Fiat Panda 1.1
Re: Akumulátor
Takže dnešní příhoda, v klidu si sedím v jídelně a obědvám, když tu mi najednou zvoní telefon, což by tedy neměl, protože mám vypnuté zvuky. Nicméně mám chytré BlackBerry, které ví, že když přijde poplach z mého milovaného GPčka, tak může vyřvávat na lesy, i kdybych byl uprostřed představení v Národní opeře. Čtu si poplachovou zprávu a úplně ve mě hrklo, alarm hlásí "Neoprávněné startování". Hned si nechávám poslat celou diagnostiku i s polohou a žhavým telefon, abych zjistil, zdali je někdo doma a tedy GPčku na blízku. Nejblíže je sestra, je tedy vyslána na kontrolu s pepřákem a golfovou holí. Naštěstí auto je na svém místě, zamčené a nikde nikdo. Krvavá řežba golfovou holí v oblaku pepřového spreje se tedy nekoná.
Z diagnostiky na dálku zjišťuji, že na baterce v autě prudce pokleslo napětí na 5,7 V, což bylo vyhodnoceno jako nepovolené startování, ostatní senzory nic nehlásí a dle polohy stojí auto pořád před barákem na parkovišti.
Tak jsem teď přitáhl domů, zkontroloval auto, centrál všechno fungovalo, zkusil jsem to nastartovat a ani to neškytlo. Baterku jsem vymontoval a teď ji jdu přeměřit, je to ještě originální baterka od fiatu. Každopádně baterka má skoro 7 let, takže předpokládám že je v háji. Trochu mě zarazilo, jak je sežraná u + pólu. Destilka není dolít kam, v tomto jsem ještě stará škola, jde tuto baterii vůbec nabíjet, nenafoukne se?
Nějaké zkušenosti případně rady, kterou značku autobaterie pořídit?
Z diagnostiky na dálku zjišťuji, že na baterce v autě prudce pokleslo napětí na 5,7 V, což bylo vyhodnoceno jako nepovolené startování, ostatní senzory nic nehlásí a dle polohy stojí auto pořád před barákem na parkovišti.
Tak jsem teď přitáhl domů, zkontroloval auto, centrál všechno fungovalo, zkusil jsem to nastartovat a ani to neškytlo. Baterku jsem vymontoval a teď ji jdu přeměřit, je to ještě originální baterka od fiatu. Každopádně baterka má skoro 7 let, takže předpokládám že je v háji. Trochu mě zarazilo, jak je sežraná u + pólu. Destilka není dolít kam, v tomto jsem ještě stará škola, jde tuto baterii vůbec nabíjet, nenafoukne se?
Nějaké zkušenosti případně rady, kterou značku autobaterie pořídit?
- Přílohy
-
- b1.jpg (49.17 KiB) Zobrazeno 6735 x
Re: Akumulátor
Pruser je, ze tahle baterka dolit jde a dolejvat potrebuje me v ni po 4 letech couhali desky u dvou clanku a po roce pak zdechla podobnym stylem. Normalne se odcvaka ten pasek s napisama.
GP 1.4 Tjet
Re: Akumulátor
Ha! Tak jsem tu lištu, za pomoci toho úplně největšího šroubováku co mám, vypáčil pryč. Pak jsem ještě vypáčil ty špunty a zběžnou kontrolou zjistil, že sice vody tam je málo, ale žádná deska nekouká. Hustoměrem jsem změřil, že prostřední dvě díry mají cca 10% a ty zbylé pod 5%. Baterku jsem dolil destilkou a dal na nabíječku, uvidí se co to udělá. Nicméně už jsem asi rozhodnut koupit novou baterku, této už nevěřím.
- Přílohy
-
- IMG_20150217_182440.jpg (38.28 KiB) Zobrazeno 6725 x
Re: Akumulátor
Měl jsem z výroby Vartu a teď v zimě jsem po 8,5 letech koupil zase Vartu.
Ta první, co mi po těch 8,5 letech odešla nebyla nikdy z GP vyjmuta ani dobíjena.
Ta první, co mi po těch 8,5 letech odešla nebyla nikdy z GP vyjmuta ani dobíjena.
Renault Captur 130 HP
Nic netrvá věčně .... Puntíku, prožil jsem s tebou pěkné roky
Nic netrvá věčně .... Puntíku, prožil jsem s tebou pěkné roky
Re: Akumulátor
Dík za radu, v Pandě mám taky baterku od Varty, teď už třetím rokem, tak jsem ji objednal i do GPčka. Konkrétně to je autobaterie VARTA Silver dynamic 63Ah , D15 a objednal jsem ji zde: http://www.cekl-eshop.cz/silver/autobat ... c-63ah-d15
Zítra ráno si pro ni sjedu a snad bude všechno cajk
EDIT: Jen pro úplnost v Pandě mám od února 2012 autobaterii Varta Silver Dynamic - 12V, 54Ah P, s.p. 530A a zatím v pohodě.
EDIT2: A teď jsem zjistil, že u nás vykupují staré autobaterie za 15 Kč/Kg
Zítra ráno si pro ni sjedu a snad bude všechno cajk
EDIT: Jen pro úplnost v Pandě mám od února 2012 autobaterii Varta Silver Dynamic - 12V, 54Ah P, s.p. 530A a zatím v pohodě.
EDIT2: A teď jsem zjistil, že u nás vykupují staré autobaterie za 15 Kč/Kg